A zijn

July 2, 2012

Stekkertje steken

Filed under: Eerste Wereldprobleem, Pi^2, Saga4All — azijn @ 17:06

Soms zijn het de kleine dingetjes.

Omdat ik goedkoop wilde doen, ben ik maar weer eens van internetprovider overgestapt, per 1 juli. In het verleden heb ik hier vervelende ervaringen mee gehad, dus ik was goed voorbereid: ik had alternatieve plaatsen voor WiFi-toegang al in kaart gebracht, de voorwaarden van mijn mobiele internetabonnement goed doorgenomen en ook een mooi plaatje van mijn infrastructuur gemaakt.

De radicale netwerktopologie van Huize Azijn.

Voordat mensen denken dat ze netwerkexpert moeten zijn: De essentie van het verhaal is dat ik een extra kastje tussen het modem en mijn eigen apparaten (zoals mijn laptop) heb zitten.

Dit is oorspronkelijk een hack, omdat mijn vorige modem niet eens een draadloze verbinding kon bieden, maar intussen bevalt het me wel. Die providermodems zijn nauwelijks te configureren en het kastje ertussen kan ik zelf uitzoeken (op dit moment gebruik ik een Apple Time Capsule).

Ook maakt dit het wisselen van provider tot een fluitje van een cent. Ik hoef alleen maar de kabels van het oude modem naar het nieuwe modem om te prikken, stroom aan te zetten en alles is gebeurd. Aan mijn netwerkinstellingen hoef ik niets te wijzigen. In theorie.

Maar gelukkig was daar Tele2!

Ik maakte me nog niet eens zorgen toen de inhoud van het pakket niet conform de inhoudsopgave was. De handleiding van het modem ontbrak, een paar kabeltjes zaten er niet in en ik had juist wel een vreemdsoortig plastic voetje bijgeleverd gekregen dat niet op de specificatie stond. Zo’n handleiding, die heb je toch niet nodig of anders vind je de informatie wel op internet. Volgens de installatie-instructie mocht je het USB-kabeltje niet eens gebruiken en zo’n voetje, ach, dat gooi ik wel weg.

Fastforward een paar uur verder.

Zuchtend zat ik met mijn handen in het haar. De internetverbinding werkte. Maar, vreemd genoeg werkte het alleen als ik direct met het modem verbond via WiFi. Zodra ik via mijn Time Capsule wilde verbinden, wilde het allemaal maar niet vlotten. Allerlei instellingen geprobeerd. Koreaanse sites doorgeploegd om de handleiding voor het Davolink DV-2020 te vinden. Alles zonder succes.

Waarom wilde de verbinding wel direct werken, maar zich niet laten doorlussen?

Simpel: het is een hardwareprobleem. Voor de Davolink DV-2020 van Tele2 geldt dat LAN-poorten 1 en 2 gereserveerd zijn voor speciale (TV-)functies.

Het stond natuurlijk ook gewoon in de installatie-handleiding.

Bij de rode pijl.

Tsja. Krijg je ervan als je zo eigenwijs bent om te denken dat je wel weet hoe je een kabeltje in een netwerkpoort steekt. Zodra ik het kabeltje in plaats van in de eerste ethernetpoort, in het 4e poortje prikte, werkte mijn thuisnetwerk zonder enig morren!

3 Comments »

  1. Ik ben benieuwd of je de dhcp server aan hebt staan op je router.
    Die van de davolink 2020 kun je namelijk niet uitzetten…

    Hoe heb jij dit opgelost?

    Comment by Mano — January 14, 2013 @ 18:15

  2. Ik gebruik de dhcp van de davolink, om die reden.

    Comment by azijn — April 6, 2013 @ 12:15

  3. Thanks for this info, mate! I spent a few nights trying to set up my home network, which was working fine with my previous modem.
    I received a Davolink 2020 a few days ago, and I could not set it up… Now it works as my wifi AP is connected to LAN3 on the DAVO2020 :D
    I plugged into LAN1 in the beginning.

    Comment by Gabe — December 5, 2013 @ 20:52


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Theme: Shocking Blue Green. Get a free blog at WordPress.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 55 other followers